O spoločnosti Zakłady Ceramiczne “BOLESŁAWIEC” Sp. z o.o.

Spoločnosť Zakłady Ceramiczne “BOLESŁAWIEC” Sp. z o.o. je popredným výrobcom ručne zdobenej keramiky na Dolnom Sliezsku. Kuchynská keramika, ktorú vyrábajú, je ručne tvarovaná a zdobená jedinečnou technikou pečiatkovania. Ich rozsiahle portfólio zahŕňa tiež keramické hrnce.

Sortiment:

Celý sortiment je označený jednou z dvoch značiek ZC "BOLESŁAWIEC".

logo boleslawiec

Zakłady Ceramiczne “BOLESŁAWIEC” Sp. z o.o. sú jedna z najstarších firiem v regióne Bolesławiec. Spolupracujú s mnohými zákazníkmi v Poľsku a na celom svete, ktorí sú zárukou stabilnej spolupráce, vysoko kvalitných produktov a dobrých finančných podmienok.

So širokým sortimentom riadu ponúkaným Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC", sú milovníci keramiky schopní vytvoriť kompletnú sadu na servírovanie raňajok, večere, kávy alebo čaju. Celodenné súpravy obsahujú tieto nádoby: poháre, hrnčeky, kanvice, džbány, malé taniere, taniere, dezertné kalíšky a dezertné misky rovnako ako dekoratívne predmety, ako sú kvetináče, hodiny a figúrky. Bolesławiecká kamenina sa používa aj na výrobu kuchynského príslušenstva, napríklad boxy na chlieb, dózy, dosky na krájanie, lyžice, ako aj kúpeľňové doplnky, vrátane umývadiel a toaletného náčinia.

Na nádoby a glazúru sú použité zdraviu neškodlivé látky, preto sa môžete spoľahnúť na bezpečnosť nášho kuchynského riadu pri spracovaní potravín.

Okrem toho všetky položky sú vhodné pre použitie v mikrovlnných rúrach, pre skladovanie jedla v chladničkách, ako aj na pranie v umývačkách riadu. Riad s takzvaným vrúbkovaným spodkom možno používať na varenie v tradičných rúrach pri teplote až do 280 ° C aj na ohrievanie na tradičných elektrických varných paneloch.


História Bolesławieckej keramiky

Bolesławiecká keramika bola vyrábaná po mnohé stáročia z prírodných kameninových ílov, ktorých ložiská možno nájsť v blízkosti Bolesławiec v povodí riek Kwisa a Bóbr. Archeologické nálezy potvrdzujú informácie poskytnuté historickými zdrojmi, podľa ktorých boli v meste prvé keramické nádoby vyrobené už v stredoveku.Najstarší doteraz preskúmaný hrnčiarsky dom Bolesławiec, pôsobiaci od 16. storočia do prvej polovice 17. storočia, stál na ul. Piaskowa. Podľa archeologických štúdií vyrábali nádoby rôznych foriem (hrnce, džbány, misy, banky, platne, panvice a lekárnické nádoby a džbány), kachlice, figúrky, pokladničky a technickú keramiku (retorty). Tieto položky pokryté glazúrami rôznych druhov a farieb mali často bohaté zdobenie vysokej umeleckej hodnoty.

Už v stredoveku, miestni hrnčiari sformovali cechy. Počas prvých niekoľko sto rokov bolo členmi len 5 hrnčiarskych dielní. Spolok vynaložil všetko úsilie na zabezpečenie najvyššej úrovne kvality. Pod tlakom pruských úradov bol v roku 1762 limit na počet hrnčiarov v obci zrušený. Bolesławiec sa stal dôležitým centrom keramiky v Európe.

Začiatkom rokov 1700, sa v meste objavili džbány točené na hrnčiarskom kruhu so sférickými hladkými alebo ryhovanými bruchami potiahnutými bronzovou glazúrou typickou pre miestnu keramiku. Nádoby mali dekoratívne cínové detaily s vyrytými údajmi a monogramami. V neskorých 1700 a 1800 džbány boli zdobené plastickými vrstvami s biblickými, heraldickými, zvieracími alebo rastlinnými motívmi.

V roku 1753 Johann Gottlieb Joppe vyrobil svoj "veľký hrniec". Bol viac ako 2 m vysoký, s obsahom asi 2000 litrov, ktorý bol považovaný za najväčšiu nádobu tohto typu na svete. Hrniec sa stal symbolom Bolesławiec a jeho obrázok bol vytlačený na pohľadniciach. Bol kopírovaný v malom a dokonca sa stal témou divadelnej hry.

Miestna výroba keramiky urobila obrovský technologický skok vďaka Johannovi Gottlieb Altmannovi, majstrovi hrnčiarovi, ktorý ako prvý nahradil nebezpečné glazúry z olova živcovou glazúrou, ktorá sa používa dodnes. Altmann bol tiež priekopníkom v používaní bieleho ílu, predtým používali len na prekrývanie.

Odborná škola keramiky (Keramische Fachschule Bunzlau) založená v roku 1897 ďalej stimulovala rozvoj obchodu s Bolesławieckou keramikou. Wilhelm Pukall, prvý riaditeľ školy, bol majstrom v Berlínskej porcelánke Royal. Škola zamestnávala vedúcich špecialistov z oblasti technológie keramiky, ako aj vynikajúcich umelcov a dizajnérov. Nielen vychovávali nové generácie hrnčiarov, ale tiež vyvinuli nové technológie na výrobu nádob pomocou foriem s použitím keramickej hliny a presadzovali avantgardné tvary a dekorácie. V tomto novom prostredí, hrnčiarske dielne Bolesławiec rástli veľmi rýchlo a produkty takých firiem ako Reinhold Co., Julius Paul & Sohn alebo Werner & Co. sa stali slávnymi a oceňovanými nielen v Európe, ale aj na iných kontinentoch.

Po druhej svetovej vojne podniky keramiky začali svoju činnosť na základe existujúcich tovární, aby zabezpečili kontinuitu tradícií miestnej keramiky. Obnovenie výrobného odvetvia vďačí svojmu úspechu Tadeuszovi Szafranovi, slávnemu umelecovi keramiky z Krakova.

Jedným z jeho najväčších úspechov bolo opätovné uvedenie predvojnového závodu Reinhold & Co do prevádzky v auguste 1946. Fungoval pod názvom Bolesławieckie Zakłady. Garncarsko-Ceramiczne a v roku 1964 sa stal súčasťou Bolesławieckie Zakłady Ceramiczne Terenowego.

V roku 1980 sa nezávislá spoločnosť osamostatnila. Bola pomenovaná Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC" po jej oprávnení používať názov mesta. Spoločnosti sa začalo obdobie úspechu Bolesławieckej keramiky, ktorý je od tej doby trvalý.

Dynamický rast záujmu o krásny Bolesławiecký riad je výsledkom dlhých stáročí skúseností v hrnčiarskej výrobe kombinovaný s moderným dizajnom.


Výrobný proces

Výrobný proces použitý v Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC" je zložitý. Riad je ručne vyrábaný s použitím výlučne prírodných ílov, ktoré sa vypália do krémovej farby. Hlina sa získava z okolia Bolesławiec. Je vhodná pre výrobu keramiky vypaľovanej pri 1280–1300° C.

Tvarovanie riadu

Riad je vyrábaný dvomi metódami: odlievanie tvaru do sadrových foriem, alebo tvorením jednotlivých tvarov ručnými alebo mechanickými hrnčiarskymi kruhmi.

Tvarovanie nie je konečnou fázou výrobného procesu. Predmety sa potom čistia. Hrnčeky a šálky sú opatrené uškami. Íl je potom sušený prirodzeným cyklom postupného vyparovania vody.

Prvý výpal – „Predžeh“

Po vysušení, je riad vypálený prvýkrát pri 800°C. Ako výsledok tohto procesu je neglazovaná keramika.

Počas vypaľovania sú rozrušené všetky väzby a voda sa úplne odparí. Produkt sa mierne zmrští, je tvrdý a svetlo šedej farby. Po opláchnutí sa vypálená keramika zdobí a potom glazuje.

Maľovanie

Po prvom výpale sú výrobky ručne zdobené nápaditými vzormi podglazúrovým zdobením.

Niektoré kusy sú zdobené vo farbách kobalt, zelená alebo hnedá s kruhmi, bodkami, rybími šupinami, pávími okami, trojuholníkmi alebo ďatelinovými lístkami pomocou pečiatok zo špongie alebo gumy.

Iné kusy sú zdobené unikátnymi ručne maľovanými kvetinovými vzormi, vianočnými motívmi alebo ľubovoľnými (náhodnými) motívmi širokej palety farieb.

Rozvinutím (zavedením) nových dekorácií sa spoločnosť Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC" snaží sledovať najnovšie globálne trendy v dizajne a zároveň vyhovieť potrebám zákazníkov.

Väčšina dekorácií čerpá námety z miestnych tradícií. Avšak majú aj produkty pre zákazníkov, ktorí hľadajú viacfarebné, moderné dekorácie, vrátane riadu s ručne maľovanými kvetinovými motívmi.

Glazovanie

Dekorácie podglazúrovými maľbami sú potiahnuté tenkou ochrannou vrstvou glazúry. Aplikuje sa ponáraním nádob do kadí naplnených polotekutou glazúrou alebo nástrekom glazúry na povrch predmetov. Pred konečným vypálením výzdoba pod glazúrou nie je viditeľná.

Druhý výpal – ostrý výpal

Maľované a glazované výrobky sú nakoniec vypaľované po dobu cca 15 hodín v špeciálnych peciach, ktoré dosahujú teploty nad 1200°C.

Počas tejto poslednej fázy sa glazúra premieňa na tenký priehľadný povlak, ktorý chráni riad a zdobenie pred poškodením. Telo, farby a glazúry použité vo výrobnom procese spoločnosti Zakłady Ceramiczne "BOLESŁAWIEC" neobsahujú žiadne nebezpečné látky a sú bezpečné pre použitie a manipuláciu s potravinami. Sú vhodné pre varenie potravín v rúrach a sú vhodné do umývačiek riadu.